Vietnamese Sinterklaas, dood varken & vechtersbaas - Reisverslag uit Tây Dằng, Vietnam van Chris Keijzer - WaarBenJij.nu Vietnamese Sinterklaas, dood varken & vechtersbaas - Reisverslag uit Tây Dằng, Vietnam van Chris Keijzer - WaarBenJij.nu

Vietnamese Sinterklaas, dood varken & vechtersbaas

Door: chrisinazie.waarbenjij.nu

Blijf op de hoogte en volg Chris

09 December 2011 | Vietnam, Tây Dằng

Lieve allemaal,

het is raar maar waar; mijn vrijwilligerswerk zit erop! Vandaag heb ik mijn laatste dag doorgebracht op het Thuy An centre en met vreemde gevoelens fietste ik voor de laatste keer, heuveltje op en heuveltje af, door het Ba Vi district. 4 weken lang heb ik met heel veel plezier en liefde fantastische momenten beleefd met geweldige kinderen. Kinderen die zwaar gehandicapt zijn, kinderen zonder ouders, kinderen zonder speelgoed, kinderen in kapotte kleren, kinderen waar niemand naar om kijkt maar vooral, en dat wil ik goed benadrukken; lachende kinderen!

De afgelopen 4 weken zijn ontzettend snel voorbij gevlogen. De laatste weken heb ik veel geroepen; ik heb het wel gezien in Vietnam, ik kijk er naar uit om naar Nederland te gaan. Maar op dit moment had ik graag nog ietsje pietsje langer hier in niemandsland gebleven om samen met de kinderen nog meer te genieten van al het moois dat er is! Helaas, er is een tijd van komen en van gaan. De tijd van gaan is aangebroken en ondanks dat ik dit jammer vind ga ik met een zeer voldaan gevoel, prachtige herinneringen en opgeheven hoofd morgen terug naar de grote stad Hanoi!

Uiteraard heb ik weer allemaal verschillende dingen gedaan binnen het Thuy An centre. De meeste tijd heb ik doorgebracht in een klas met ongeveer 10 geweldige kinderen en in de rehabilitation ruimte waar kinderen dag in dag uit bezig zijn om hun lijf sterker te maken. Soms had ik moeite om de kinderen te zien trainen, vaak ging het gepaard met vele tranen omdat 6 zware zandzakken op je benen niet zo prettig aanvoelen… gelukkig wist ik ze altijd weer aan het lachen te maken door gekke bekken te trekken of stickers uit te delen!

Helaas heb ik ook meerdere keren, met veel woede in mijn lijf, om sleutels moeten vragen bij de verschrikkelijk slechte staff. Jammergenoeg waren deze sleutels niet voor het openen van een gesloten deur. Nee, de sleutels waren bedoeld om een vrouw los te maken van haar bed. Deze situatie is te absurd voor woorden, er is geen fatsoenlijke reden te bedenken waarom zij wordt vastgeketend aan haar bed. Nu ik dit zo typ komt de woede weer omhoog; zo ga je toch niet met mensen om?

Gelukkig waren er meer leukere momenten dan trieste momenten…
Sinterklaas was voor mij een hoogtepunt. In Nederland geniet ik altijd erg van Sinterklaas, het was dan ook even wennen dat ik dat dit jaar niet uitgebreid kon vieren. Toch wilde ik het niet zomaar voorbij laten gaan en ben ik zelf Sinterklaas gaan spelen. Ik heb veel cadeautjes gekocht en ben deze gaan uitdelen, hier heb ik 4 dagen over gedaan aangezien ik niet alles in 1 keer op 5 december mee kon nemen op mijn fiets haha. Ik heb niet de moeite genomen om de kids uit te leggen waarom ze iets leuks kregen, dat zou anders zeker een meerjarenplan zijn geworden! De kinderen vonden de cadeautjes erg leuk, zelfs de tandenborstels vielen letterlijk en figuurlijk in de smaak; de bijbehorende tandpasta werd namelijk meteen opgegeten! Het bowlingspel was ook 1 groot feest, de kinderen genoten van een nieuw spel en ik was intens gelukkig door hun zo te zien! Een simpel spel wat zoveel betekenis heeft, prachtig!
Inmiddels ben ik ook een expert geworden in het verpakken van wierook, samen met een aantal dove kinderen heb ik heel wat stokjes verpakt die uiteindelijk verkocht zullen worden.
Enne herinneren jullie trouwens nog mijn ‘dode kippenverhaal’ van vorige keer? Nou, dat stelde niks voor hoor. Vorige week was ik namelijk getuige van de activiteit; dood een varken. Alweer om 8 uur ‘s ochtends aaarghhh, niet wetende dat ze uberhaupt varkens in hun hok hadden daar. Het was een hele aparte ervaring met veel bloed en teveel vieze ingewanden. Varkensvlees zal ik over een tijdje pas weer kunnen eten denk ik….

Gisteren heb ik ook een aparte ervaring gehad. Een lerares nodigde mij namelijk uit om mee te gaan naar haar huis voor een lunch, als bedankje omdat ik haar een cadeautje had gegeven. Prima, leuk! Ze woont een aantal meter vanaf het centre en heeft een zoontje van 9. Zij ging koken en ik ging memory spelen met dat jochie. In eerste instantie oogde hij best wel leuk en normaal… na het eten (rijst, vis, vieze slierterige groenten en meat) vroeg de lerares of ik wilde slapen (dat is namelijk een gewoonte in de 3 uur durende pauze). Uhhh nee, ik blijf liever wakker! Dat vond ze prima, zij ging wel slapen en ik moest maar met haar zoontje spelen zei ze. Na 238929302 potjes memory had ik er wel een beetje genoeg van, hij gelukkig ook. Ik ging de foto’s bekijken op mijn camera en hij veranderde in een of ander vechtersbaasje. Helm op, andere kleding aan, stok erbij. Teveel fantasieen, bijna eng zelfs. Telkens probeerde hij mij ook voor de grap te slaan, nou dat zijn voor mij geen grapjes hoor.. wat een stom kind!
Ik was erg blij toen ik de bel hoorde en we weer richting het centre konden gaan, bijnaaaa mijn tijd in de the middle of nowhere niet overleefd… er stond vast een varkentje uhhh engeltje aan mijn zijde ;)

Ik zal het Thuy An centre erg missen, vooral mijn grote vriendin Chi die ik dagelijks eten heb gegeven. Wat een prachtige meid. Ik heb echt het gevoel dat ik in 4 weken tijd met haar een band heb opgebouwd, ondanks dat ze niet kan praten. Haar ogen en lach vertelden mij een hoop en dat was een bijzondere manier van communiceren. Ik hoop dat er snel nieuwe vrijwilligers komen omdat Chi, en vele andere kinderen, anders weer aan hun lot worden overgelaten en dat verdienen ze niet!

Ik moet een einde aan dit verhaal gaan maken en mijn backpack gaan inpakken. Morgenochtend word ik opgehaald en terug naar Hanoi gebracht waar ik het weekend zal doorbrengen. Yes! Eindelijk weer lekker eten; hamburgers, pizza’s en andere, ongezonde Westerse maaltijden. Ik kan niet wachten haha!
Maandag vlieg ik naar Bangkok en vanuit daar brengen een bus, boot en taxi mij naar het eiland Ko Samet waar ik een slaapplek aan het strand heb geboekt. Ik ga dus nog lekker 1,5 week genieten van de zon, iets wat ik wel heb verdiend al zeg ik het zelf :)

Het prachtige vrijwilligerswerk is nu misschien wel voorbij, het mooie avontuur gelukkig nog niet…

Tot over 2 weken!
Hele dikke kus en heel veel liefs,

gelukkige Chris!

  • 09 December 2011 - 07:45

    Ella:

    Vriendinnetje, ben hartstikke trots op je! Tot heel heel heeeeeel snel.. Dikke smak!

  • 09 December 2011 - 07:53

    Mama:

    Chris, weer een prachtig verhaal. Je hebt veel plezier en liefde gebracht in een omgeving waar het soms beduidend minder is dan in Nederland. Ik ben heel trots op je, je hebt laten zien dat iets voor een ander over hebben heel belangrijk is en je bent een voorbeeld voor velen!
    Geniet nog van je tijd in Thailand en weet dat wij uitkijken naar de dag dat je landt op Schiphol.
    Dikke kus, mama

  • 09 December 2011 - 09:31

    Jorien:

    Ben trots op jou! Je doet het geweldig! Tot over 2 weken :D!
    Kus

  • 09 December 2011 - 10:25

    Suus:

    Super verhaal. Het zit er nu op, de tijd vliegt voorbij. Het is een dubbel gevoel om te vertrekken, maar je hebt supermooie dingen gedaan. Denk maar aan de leuke dingen! Geniet dit weekend van het lekkere eten en daarna van het strand in Thailand, wat ben ik jaloers :D Je hebt heb verdient. Dikke kus!

  • 09 December 2011 - 11:21

    Rowan:

    Je doet het echt fantastisch:)! Je komt bijna weer naar het koude Nederland!! Ik kijk er naar uit!! Geniet er nog f van, maar dat zal wel goed komen. tot heeeel snel Xxkusss

  • 09 December 2011 - 11:39

    EllenHansSaraFloor:

    Wat een verhaal weer! En wat een prachtige foto's. Geniet nu van je welverdiende rust!
    Tot snel in het koude Nederland! Liefs van ons

  • 09 December 2011 - 12:34

    Linda:

    Wat ben je toch een kanjer!!
    Nu op naar de zon...en lekker eten :)

    En daarna gezellig naar huis, joepie!!

    xxx

  • 09 December 2011 - 13:25

    Naatje:

    lieve lieverd!! wat is het toch een genot om je verhalen te lezen! wel af en toe met een brok in mijn keel.. maar dat is typisch mij.. hahah en die foto's die kids zijn echt om op te vreten! ;-) meis maak er nog wat moois van de komende tijd! en ik kijk er naar uit om gezellig weer bij te kletsen! mis je! dikke kus en heel veel liefs nathalie

  • 09 December 2011 - 13:31

    Opa:

    Weer een goed verhaal uit het verre Oosten. Ik vind het geweldig dat je zo met die kinderen om kan gaan en ze kennelijk toch wat levensvreugde kan geven. Ik ben erg trots op je.

    Geniet nu nog maar even van je verblijf daar en kom uitgerust terug.

    Veel liefs en tot spoedig ziens in Nederland.

  • 11 December 2011 - 09:29

    Inge:

    Mooi verhaal en goed om te lezen dat je je montage en verpakken skills nog niet verleerd bent. Ook fijn dat het om wierook ging en niet om vliegengordijnen, hahahaha. (zo, heb ik weer even lol om mezelf!) geniet maar van het lekkere westerse eten nog even, en dan zien we elkaar snel weer op kemnade!

  • 16 December 2011 - 21:02

    Rob & Anja:

    Nog een weekje en dan zit het er weer op.
    Toch best snel gegaan, hè?
    Heel veel ervaringen rijker, een hoop gegeven en een hoop ontvangen, want wat je zaait, oogst je ook en jou kennende heb je heel veel van jezelf gegeven.
    Lieve Chris, geniet van de laatste dagen van je avontuur.
    Ook weer fijn voor je om iedereen thuis weer te zien.
    Een hele goede terugreis en hele fijne feestdagen!
    Dikke kus van ons!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chris

Actief sinds 25 Juli 2011
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 26887

Voorgaande reizen:

15 September 2011 - 24 December 2011

Cambodja, Vietnam & Thailand :)

Landen bezocht: